Digital maturity of Czech companies - newest data

Rozdiel medzi Slovenskom a Českom v DESI 2022 Indexe nie je taký výrazný, ale predsa len na Slovensku zaostávame za EÚ priemerom viac. Kým Česko sa nachádza na 19. mieste, Slovensko až na 23. mieste.

Liga za digitálny rast má vďaka svojim partnerom prístup k unikátnym dátam o digitalizácii v iných krajinách v našom regióne a tentokrát v článku priblížime digitálnu vyspelosť českých firiem. Autorka sa v texte odvoláva na dáta vyplývajúce z prieskumu Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR), jedného z partnerov Ligy za digitálny rast. Prieskum už 4 roky každoročne sleduje vývoj digitalizácie českých firiem. Ako vyplýva z tlačovej správy, Jiří Holoubek, člen predstavenstva SP ČR uvádza, že v digitalizácii firiem vidno pozitívny trend a zmeny k lepšiemu, nakoľko firmy o digitálnej stratégii premýšľajú komplexne.

Tohtoročnej edície sa zúčastnilo 90 respondetov z radov priemyselných firiem, z toho 15,56% predstavovali firmy s menej ako 50 zamestnancami, ďalších 27,78% firmy s 50 – 250 zamestnancami a 56,67% firmy s viac ako 250 zamestnancami. 

Zdroj: Prieskum SP ČR júl-august 2022

Lídri, poučení a skeptici

Na základe pravidelne zbieraných dát o digitálnej vyspelosti sú firmy zaradené do troch kategórií:

  • lídri (majú digitálnu stratégiu)

  • poučení (pracujú na digitálnej stratégii)

  • skeptici (nezaoberajú sa digitálnou stratégiou)

Z uvedených dát vyplýva, že najväčšími skeptikmi sú firmy s 50-250 zamestnancami, po nich nasledujú firmy s menej ako 50 zamestnancami. Iba 10% malých firiem do 50 zamestnancov a 12% stredných firiem s 50 – 250 zamestnancami je radených medzi lídrov.  

Viac ako polovica firiem má spracovanú digitálnu stratégiu

54% oslovených firiem uviedlo, že má spracovanú digitálnu stratégiu. V porovnaní s rokom 2019, kedy sa uskutočnil prvý prieskum to je v súčasnosti o 17% firiem viac. Ďalších 26% firiem digitálnu stratégiu spracováva a 20% respondentov sa ňou nezaoberá.

Zdroj: Prieskum SP ČR júl-august 2022

Investície do digitalizácie pomaly, ale isto rastú

Za posledné 4 roky sa zvýšil počet firiem, ktoré do digitalizácie investujú až 1/5 svojho celkového investičného rozpočtu – v súčasnosti je to až 44%. Zhruba polovica firiem rok po zavedení technológií nevie vyčísliť ich vplyv na ziskovosť, pokles zisku neeviduje žiadna z nich. Práve naopak, približne ¼ firiem už registruje vyšší zisk. 

Situáciu nepochybne ovplyvnila aj energetická kríza, kríza dodávateľských reťazcov spôsobená ruskou agresiou na Ukrajine. 11% opýtaných voči pôvodnému plánu zvýšilo investície, 19% firiem znížilo alebo zastavilo investície oproti pôvodnému plánu. 

Zdroj: Prieskum SP ČR júl-august 2022

Digitalizácia ako prostriedok na zvýšenie náskoku pred konkurenciou

Investovanie do digitalizácie má nemálo výhod, od pomoci prežitia firmy cez obdobia, ktoré priniesla pandémie, až po udržanie sa na trhu, a zvýšenie trhovej hodnoty, efektivity, šetrenia času a peňazí. 

Z uvedeného prieskumu vyplýva, že z firiem, ktoré investujú do digitalizácie až 47% firiem očakáva zlepšenie trhovej pozície vo vzťahu ku konkurencii. 43% firiem očakáva väčšiu odolnosť voči krízam a recesiám. 32% firiem očakáva zachovanie súčasnej pozície na trhu. Pri spätnom pohľade vidíme, že 60% firiem zavádzanie digitálnych nástrojov pomohlo proti dopadom krízy spôsobenej pandémiou Covid-19 a 30% firiem uviedlo, že im digitálne technológie pomohli proti dopadom aktuálnej krízy. 

Kybernetická bezpečnosť ako jedna z priorít

Keď sa pozrieme na ciele v oblasti digitalizácie, ktoré chcú firmy dosiahnuť v najbližších dvoch rokoch, ať 63% chce zlepšiť svoju kybernetickú bezpečnosť (v porovnaní s 53% v roku 2021). 63% firiem chce taktiež zvýšiť produktivitu (v tejto oblasti nastal pokles v porovnaní so 74% v roku 2021). A 61% firiem chce modernizovať IT infraštruktúru (nárast v porovnaní s 51% v roku 2021). 

Keď sa pozrieme na odpovede na oblasť opatrení, ktoré firmy spravili za obdobie posleného roka, aby zlepšili svoju kybernetickú odolnosť, dáta nám ukazujú nasledovné:

  • 83% zlepšilo zabezpečenie systémov, počítačov, a iných zariadení

  • 76% zlepšilo ochranu dát

  • 52% preškolilo personál v oblasti kybernetickej bezpečnosti

  • 51% sprísnilo firemné pravidlá pre kybernetickú bezpečnosť

  • 37% previedlo penetračné testy odolnosti systémov, napr. simuláciu kybernetického útoku

Nožnice sa stále viac roztvárajú

Medzi veľkými firmami a MSP sú stále väčšie rozdiely v digitalizácii. Kým veľké firmy zavádzajú rýchlejšie a častokrát vo väčšom objeme, MSP im v nasadenom tempe nestíhajú a rozdiely sú čoraz viac výraznejšie. Takýto trend ale vidíme aj medzi MSP navzájom – predovšetkým tými, ktoré sú nejakým spôsobom digitálne od svojho vzniku, a tými, ktoré pôsobia v priemyselnej oblasti. Najväčšie rozdiely medzi nimi sú v digitálnej vyspelosti, ako aj v existencii digitálnej stratégie a ďalšími oblasťami. 

Zároveň ale platí, že všetky typy firiem trpia nedostatkom kvalifikovaných zamestnancov, a vnímajú to ako veľkú prekážku. Zo súčasného prieskumu to vyplýva ako veľký problém pre 77% respondentov, kým v roku 2021 to bolo 66% respondentov. 

Odporúčania pre zvýšenie úrovne digitalizácie 

Okrem vyššie uvedených prekážok a faktorov firmy častokrát trpia aj tým, že sa nezaujímajú o digitálny rast svojich konkurentov, alebo sa domnievajú, že v dodávateľských reťazcoch bude stále dostatok miesta pre tradične riadené a tradične komunikujúce firmy. Medzi hlavné prekážky digitalizácie vo všeobecnosti platí nedostatok finančných prostriedkov a informácií o nich, neistá návratnosť, nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, ale aj nedostatočný záujem o využitie nástrojov  priamej a nepriamej podpory vývoja a inovácií. 

S postupom moderných technlógií je nevyhnutnosť pretransformovať svoje obchodné procesy a prispôsobiť sa zmenám na trhu. Len tí, ktorí budú ochotní a schopní svoje stratégie pozmeniť a doplniť, budú schopní presadiť sa vo svete stále väčšej konkurencie na trhoch – národných, či medzinárodných a zabezpečiť tak svoje prežitie, rast a zvýšenú produktivitu.

Popri prieskume SP ČR už tretíkrát odovzdával Ceny za Priemysel 4.0, ktorými oceňuje inšpiratívne firmy, ktoré môžu byť v oblasti digitalizácie vzorom pre ďalšie. Medzi top 5 firiem patria ELKO EP za digitálne sledovanie výroby, Bosch Group, ktorá na zvýšenie efektivity používa vo výrobnom procese avatara, ale aj Strojírna Oslavany, Continental Automotive a ŠKODA AUTO. 

Liga za digitálny rast vznikla ako iniciatíva Slovenskej aliancie pre inovatívnu ekonomiku (SAPIE) na podporu digitalizácie malých a stredných firiem v regióne strednej a východnej Európy. Českým partnerom Ligy je Svaz průmyslu a dopravy ČR. 

Previous
Previous

Another amazing networking activity for members

Next
Next

Key take-aways from SME Assembly 2022