Čo spája úspešné príbehy slovensko-amerického partnerstva?

V roku 2023, pri príležitosti výročia slovenskej samostatnosti a troch dekád ekonomických vzťahov Slovenska s USA, pripravila Slovenská aliancia pre inovatívnu ekonomiku (SAPIE) unikátnu publikáciu so zástupcami slovenských a amerických firiem, vychádzajúcu z rozhovorov so zakladateľmi, CEOs, či riaditeľmi lokálnych pobočiek veľkých amerických firiem.

Report 30 Years of Slovak-U.S. Economic Relations prináša pohľad na hlavné míľniky vzájomných vzťahov oboch krajín, naplnené či premárnené príležitosti, ale najmä mnoho inšpiratívnych príkladov dobrej praxe, odporúčaní od zakladateľov a biznis lídrov ohľadom príležitostí pre ďalšie slovenské firmy uvažujúce o expanzii za „veľkú mláku“.

V porovnaní s ostatnými krajinami v našom regióne patrí ekonomická cesta Slovenska k tým turbulentnejším vrátane pomerne dramatických vzostupov a pádov. SAPIE združuje popredné technologické a inovatívne firmy, vďaka ktorým zastrešuje obrovské know-how v týchto oblastiach. Prostredníctvom príbehov a dát, ktoré prináša v tomto reporte, prezentuje úspech slovenských značiek, ako aj cenné rady a skúsenosti tých, ktorí si skúsenosťou medzinárodnej expanzie do USA už prešli, pričom na ceste k úspechu museli často prekonať rôzne prekážky.

Je Slovensko stále dostatočne atraktívne pre americké spoločnosti?

Slovensko naďalej zostáva z viacerých dôvodov atraktívnou destináciou pre priame zahraničné investície. Udržanie si tejto pozície však nie je samozrejmosťou a vyžaduje si neustále úsilie a dlhodobú stratégiu zameranú na udržanie sa pred konkurenciou.

Deregulácia, zjednodušenie procesov, reforma vzdelávacieho systému, zvýšenie financovania vedy a výskumu sú len vybranými podnetmi, ako urobiť miestne prostredie ešte atraktívnejšie.

Skúsenosti startupu, ktorý podporil Chára, alebo know-how giganta v kybernetickej bezpečnosti

Report ponúka viac ako 10 príbehov od zástupcov biznis komunity, ktorí prinášajú svoj vlastný pohľad a skúsenosť, ktorou si prešli. Rezztek® vytvoril jedinečný, patentovaný materiál pre čepeľ hokejky, ktorý umožňuje kontrolu puku, rýchlejšie a presnejšie strely a je naplno prispôsobiteľné potrebám hráčov. Andreja Dulu (riaditeľ Rezztek®) prekvapila finančná náročnosť amerického trhu, keďže „aj tie najjednoduchšie úlohy, ak chcete, aby boli urobené aspoň na dostatočnej úrovni, sú extrémne drahé v porovnaní s našimi podmienkami“. Andrej by tiež odporučil „nájsť si vo svojom okolí firmu alebo človeka, ktorý si expanziou prešiel, a pýtať sa ho na rady, ktoré veľakrát môžu ušetriť čas a zbytočne vynaložené náklady“.

ESET vstúpil na americký trh už v roku 1998, len 6 rokov po založení na Slovensku. Tento krok si vyžadoval veľa odvahy a vytrvalosti, čo potvrdzuje aj Anton Zajac (spolumajiteľ ESET). „Kľúčom bola moja túžba dokázať, že aj spoločnosť pochádzajúca z malej, obchodne bezvýznamnej krajiny, sa môže stať významným globálnym hráčom. Dokázať, že aj outsider sa môže stať šampiónom, bolo niečo, čo ma budilo uprostred noci,“ dodáva pán Zajac.

Firmu Slido pozná každý, kto organizuje podujatia. Za pár rokov svojho fungovania sa jej podarilo dostať sa na konferencie typu SXSW (South by Southwest) či Svetové ekonomické fórum (World Economic Forum – WEF). Podľa jej zakladateľa Petra Komorníka je dôležité, „aby aspoň jeden zo spoluzakladateľov, ideálne CEO, šiel navnímať prostredie v novej krajine. Pretože je úplne iné, keď si to sám zažije, ako keď dostane informácie z druhej ruky“.

Na rozdiel od Slido cestovali spoluzakladatelia Touch4IT do USA prvýkrát až v roku 2022. A to aj napriek tomu, že tam mali s viacerými klientmi odpracovaných niekoľko rokov. Podľa skúseností spoluzakladateľa Richarda Rošteckého je „dôležité naučiť sa, ako v USA funguje kultúra a decision-making. A jednoznačne sa treba pripraviť na časový posun. Pripraviť tím, že je potrebné byť k dispozícii od rána do popoludnia a ešte dlhšie. Tomu treba, samozrejme, prispôsobiť aj procesy v tíme“.

Aké rady zaznievali medzi slovenskými CEOs najčastejšie?

Neexistuje jeden kľúč k úspešnej expanzii, ktorý by automaticky fungoval pre každého. Každý príbeh je jedinečný. Spoločným menovateľom pri rozhovoroch s respondentmi však bola vo všetkých prípadoch v prvom rade odvaha a chuť presadiť sa aj napriek tomu, že pochádzajú z malého Slovenska. Jednoduchá rada vyplývajúca z každého príbehu je: buď pripravený! Pripravený ukázať, že na to máš, pripravený dokázať, že ty a tvoja firma ste správnou voľbou, pripravený pracovať v inom časovom pásme a pripravený adaptovať sa na úplne inú biznisovú kultúru, na ktorú v prostredí Európy a Slovenska nie sme zvyknutí.

Report bol zhotovený vďaka grantu U.S. Embassy Slovakia. Do reportu svojím príbehom prispeli firmy Adient, CBRE, Citi, Google, IBM, Pfizer, ESET, GroupSolver, Orderlord, PowereX, Resco, Rezztek, Sensoneo, Slido, Touch4IT.

Článok bol zverejnený na Euractiv.

Previous
Previous

Martin Basila: Trh ti nikdy neodpustí, keď prídeš s chybným produktom

Next
Next

Peťo Komorník: Ideálne je, ak si CEO sám navníma kultúru v novej krajine